Herbaty mało znane, a tak zdrowe

Na co dzień pijemy najczęściej napar z czarnych listków. Sprawdź, dlaczego warto spróbować także innych odmian.

Egzotyczne herbaty zawierają składniki, które mogą mieć bardzo korzystny wpływ na nasz organizm. Dostarczają witamin i minerałów, substancji poprawiających pracę ważnych narządów, a także chroniących przed groźnymi chorobami. Według niektórych doniesień mogą nawet uzdrawiać!

Sprawdź, która odmiana najbardziej odpowiada twoim potrzebom. Zapoznaj się też z regułami parzenia wybranej przez siebie herbaty. Pamiętaj, by ich przestrzegać, gdyż gwarantuje to uwolnienie dobroczynnych składników i leczniczy efekt. Zatem, miłego dnia z… filiżanką herbatki w dłoni!

Japońska matcha

Może dodać ci sił witalnych i zwiększyć twoją odporność na infekcje oraz stresy. To zasługa m.in. dużej ilości antyoksydantów oraz chlorofilu i wit. C. Ma postać intensywnie zielonego, drobnego proszku.

Zasady parzenia: Płaską łyżeczkę (ok. 3 g) wsyp do specjalnej ceramicznej miseczki (tzw. chawan) lub filiżanki i zalej 150 ml wody o temp. 70–80° C. Ubijaj bambusową miotełką lub widelcem do ciasta albo spieniaczem do mleka, aż pojawi się pianka.

Przepis II Codziennie wieczorem moczymy stopy w letniej wodzie z dodatkiem 10-15 kropli olejku antygrzybicznego. Po zabiegu stopy bardzo dokładnie osuszamy.

Przepis III W zainfekowane paznokcie (ale nie w skórę!) możemy wmasowywać czysty olejek herbaciany dwa razy dziennie.

Lapacho z Ameryki Płd.

Jest pogromcą bakterii i wirusów oraz komórek nowotworowych. Takie właściwości zapewniają jej dwa silnie działające składniki: lapachol i beta-lapachon. Może być pomocna, gdy masz skłonność do opryszczki lub anginy albo obawiasz się raka (np. ze względu na rodzinne występowanie). Ale uwaga! W nadmiarze może być toksyczna.

Nie powinny jej pić osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe, kobiety w ciąży i karmiące piersią. Występuje w postaci kory.

Zasady parzenia: Łyżeczkę zalej szklanką wody i gotuj 5–15 minut. Odstaw na 10 minut. Przecedź. Pij 1–2 razy dziennie (ale zrezygnuj z tego jeśli masz nudności lub wymioty).

Turkusowa, inaczej oolong

Reguluje przemianę materii, obniża poziom złego cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Idealna dla osób zagrożonych otyłością, nadciśnieniem lub cukrzycą. Listki mogą być turkusowe, zielone, niebieskawe.

Zasady parzenia: Łyżeczkę herbaty zalej filiżanką wody o temp. 90° C. Zaparzaj 1–5 min (w zależności od informacji na opak.); odcedź. Te same listki możesz zalewać wodą wielokrotnie (za każdym razem wydłużaj czas parzenia o 30–60 sek.).

Yerba mate

Znosi zmęczenie i odżywia. Zawiera sporo kofeiny, równocześnie jest zasobna w witaminy i minerały. Jest ratunkiem dla wszystkich kawoszy, którzy potrzebują doładować się w ciągu dnia, a nie chcą wypłukiwać z organizmu składników odżywczych. Ma postać jasnozielonej „sieczki”.

Zasady parzenia: Specjalne drewniane lub ceramiczne naczynie (jak na zdjęciu, kupisz je w sklepie z herbatami) wypełnij w 1/2 objętości yerba mate.

Zakryj je dłonią, odwróć do góry dnem i energicznie nim wstrząśnij. Przekręć na bok i łagodnie nim potrząśnij. Dzięki temu listki odpowiednio się ułożą i nie będą zapychały rurki (tzw. bombili). Ustaw naczynie normalnie, włóż bombilę, zalej gorącą (ale nie wrzącą) wodą. Nie odcedzaj.

Chińska żółta junsan yinzhen

Działa tonizująco i odświeżająco. Nie pobudza przy tym i nie nasila krążenia krwi, a w następstwie np. pocenia się. Odpowiednia, gdy chcesz się orzeźwić i odzyskać nadwątlone siły, nie narażając równocześnie na zbyt nagły przypływ energii, zwiększoną potliwość czy niepokój (zwłaszcza, jeśli masz skłonności do takich objawów). Ma wygląd jasnozielonych, srebrzystych igiełek.

Zasady parzenia: Łyżeczkę zalej filiżanką wody o temperaturze 85° C. Zaparzaj 3–5 minut; odcedź. Herbaciane listki możesz zaparzać wielokrotnie (wybrane odmiany – odpowiedniej informacji szukaj na opakowaniu).