Zapotrzebowanie oraz najcenniejsze źródła witaminy C

Witamina C, inaczej kwas askorbinowy, jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Uczestniczy w wielu procesach m.in. syntezie kolagenu, usuwa wolne rodniki, a także wzmacnia odporność. Niedobór tej witaminy powoduje m.in. osłabienie, utrudnione gojenie ran, siniaki i niedokrwistość.
Jakie jest zapotrzebowanie organizmu na witaminę C?
Minimalne dziennie zapotrzebowanie na kwas askorbinowy jest największe spośród wszystkich witamin. Dorosły człowiek potrzebuje 1 mg/1 kg masy ciała, niemowlęta i dzieci potrzebują 2 mg/1 kg, a kobiety w ciąży powinny przyjmować 1,5 mg/1 kg masy ciała. Osoby uzależnione od alkoholu, z nadciśnieniem, cukrzycą oraz palący papierosy, potrzebują więcej witaminy C niż zazwyczaj. Zapotrzebowanie na witaminę C jest wyższe również po długotrwałym wysiłku, przy zaburzeniach funkcji jelit oraz zaburzeniach łaknienia. Można przyjąć średnio, że kobiety powinny przyjmować 75 mg, mężczyźni 90 mg, a palacze o 35 mg więcej witaminy C.

Naturalne źródła witaminy C.

Najbogatszym źródłem witaminy C jest acerola, zwana również wiśnią z Barbados. Jej zawartość w owocu aceroli ważącym 4,5 g, jest równa witaminie C zawartej w kilogramie cytryn. Acerola pochodzi z wysp karaibskich i Ameryki Środkowej. Jest owocem, który szybko się psuje, więc niemożliwy jest transport świeżych owoców do Europy. Dlatego acerola jest dostępna najczęściej w postaci proszku, płynu lub tabletek do ssania. Jest polecana również dzieciom.
Do produktów bogatych w witaminę C należą również czarne porzeczki- 182 mg na 100 g, papryka czerwona 139 mg na 100 g, truskawki 66 mg na 100 g. Jest jej dużo również w brokułach, brukselce, natce pietruszki, owocach cytrusowych i wielu innych. Są to produkty łatwo dostępne, więc zaleca się spożywać je na świeżo. Mrożenie owoców i warzyw nie wpływa na zubożenie witaminy C, więc jest świetnym sposobem na ich przechowywanie.

Dlaczego witamina C jest taka ważna dla zdrowia?

Oprócz zapobiegania przeziębieniom witamina C jest konieczna do wchłaniania się żelaza i wapnia w przewodzie pokarmowym. Badania wykazały, że witamina C zmniejsza ryzyko powstawania nowotworów żołądka i przełyku oraz zapobiega nowotworowi jelita grubego. Dzięki temu, że usuwa wolne rodniki, wspomaga leczenie chorób neurologicznych takich jak: choroba Alzheimera, stwardnienie rozsiane, choroba Parkinsona. Ponadto wspomaga gojenie ran, uelastycznia naczynia krwionośne i ogranicza powstawanie zmarszczek i przebarwień.