Witamina PP, czyli układ nerwowy pod kontrolą

Układ nerwowy człowieka posiada jeszcze wiele nieodkrytych tajemnic. Nie wszystkie fizjologiczne procesy i czynności podczas przewodzenia impulsów zostały dotąd dostatecznie wyjaśnione. Wiemy jednak, że istotną rolę w jego funkcjonowaniu odgrywa witamina PP.

Mówimy o substancjach z grupy witamin B (kwas nikotynowy i amid kwasu nikotynowego, wspólnie określanych jako niacyna), które doczekały się odrębnego określenia witamina PP. Oznacza to „przeciwpelagryczny”, gdyż brak tych związków w organizmie skutkuje właśnie pelagrą. Wśród objawów tej coraz rzadszej choroby, oprócz dysfunkcji skóry, znajdują się również stany wynikające z nieprawidłowego działania układu nerwowego, takie jak agresja, demencja czy zaburzenia koordynacji ruchu.

Układ nerwowy bez odpowiedniej ilości witaminy PP zacznie się psuć

Podanie niacyny jako lekarstwa w niektórych stanach wskazujących na wadliwą pracę układu nerwowego daje pozytywne skutki. Zwłaszcza przy demencji stosuje się specyfiki zawierające tę substancję. Witamina PP przydaje się również w leczeniu objawów otępienia umysłowego, niewystarczającego ukrwienia mózgu, przy uporczywych migrenach o nieustalonej etiologii oraz bezsenności. Wskazaniem do użycia większych dawek będą zaburzenia orientacji i czucia.

Nie wylej dziecka z kąpielą! Witamina PP – uwaga na przedawkowanie

Nie powinno się zwiększać dawek kwasu nikotynowego na własną rękę, na przykład w postaci ogólnie dostępnych preparatów witaminowych do suplementacji. Witamina PP jest produkowana przez organizm, ale w niewystarczających ilościach, więc jej ilość niezbędną do fizjologicznych procesów zapewni odpowiednia dieta. Jednak nadmiar niacyny jest dla organizmu równie szkodliwy jak jej niedobór. Około kwadransa po spożyciu nadmiernej ilości zaczyna się od uczucia pieczenia i nudności w żołądku, potem dochodzi do tego charakterystyczne zaczerwienienie i mrowienie skóry oraz rozszerzone naczynia, ból głowy i szumy uszne.

Witamina PP? Znajdziesz ją nawet w ziemniakach i kapuście

Zazwyczaj wystarczy regularne spożywanie produktów stale wchodzących w skład większości diet, zarówno mięsnej (wieprzowina i cielęcina, wątroba), jak i bezmięsnej (na liście owoców i warzyw mamy jabłka, pomarańcze, groch, kapustę, szpinak, marchew i ziemniaki). Osoby mające zwyczaj picia naparów ziołowych nie muszą szukać w zakamarkach sklepów zielarskich, bowiem witamina PP znajduje się w tak popularnych roślinach, jak pokrzywa, mięta czy rumianek.