Czosnek reguluje ciśnienie i cukier

Wiemy, że znany i doceniany był już 8000 lat temu. W Egipcie służył nawet jako środek płatniczy. W Grecji ząbek czosnku zjadali lekkoatleci przed zawodami, w Rzymie wierzono, że jedzenie go zwiększa sprawność żołnierzy.

Jego skład przeanalizowano dopiero w 1944 roku. Co zawiera? Przede wszystkim jest bogatym źródłem związków siarki (m.in. allicyny). Zawdzięcza im charakterystyczny zapach, smak oraz swoje właściwości antybakteryjne i antygrzybi czne.

Czosnek zawiera też sporo potasu, fosforu, magnezu, wapnia, miedzi, żelaza, jodu, cynku, selenu, a nawet tak rzadkich pierwiastków jak chrom i molibden. To niepozorne warzywo dostarcza nam również witaminy C oraz z grupy B.

Dlaczego jest zdrowy? Czosnek to uniwersalny, naturalny antybiotyk. Doceniany przy wszelkiego rodzaju infekcjach dróg oddechowych, opatrywaniu ran. Skutecznie pomaga pozbyć się przeziębień i bólu gardła. Wskazany jest także przy zakrzepowym zapaleniu żył.

Zdaniem zielarzy, jedzenie czosnku ułatwia pozbycie się z organizmu pasożytów. Regularnie stosowany, zwiększa odporność, ale też obniża ciśnienie krwi, reguluje poziom cukru i poziom tzw. złego cholesterolu. Poprawia też przemianę materii.