Czerwona herbata – czy warto ją pić?

Picie herbaty należy do codziennych rytuałów większości z nas. W herbaciarniach dostępnych jest wiele rodzajów herbaty. Najpopularniejsze z nich, jak na przykład zielona lub biała herbata, znane są ze swych właściwości prozdrowotnych. Jedną z mniej popularnych herbat, jest herbata czerwona. Nie ustępuje ona jednak, swoim bardziej znanym siostrom, w mnogości prozdrowotnych aspektów jakie wiąże się z jej regularnym piciem.

Czym jest czerwona herbata?

Czerwona herbata jest produktem otrzymywanym w wyniku procesu pół-fermentacji liści krzewu herbacianego. Na ryku dostępne są trzy główne gatunki czerwonej herbaty: pu-erh, oolong i puszong. Z racji tego, że proces fermentacji przebiega krócej niż w przypadku innych gatunków herbaty, herbata czerwona posiada wiele związków korzystnych dla naszego zdrowia.

Właściwości prozdrowotne czerwonej herbaty

Czerwona herbata od wieków stosowana jest w medycynie chińskiej, jako środek:

  • wspomagający odchudzanie,
  • ułatwiający trawienie,
  • wspomagający usuwanie toksyn z organizmu,
  • obniżający poziom złego cholesterolu we krwi,
  • wzmacniający zęby i poprawiający ich stan,
  • wpływający korzystnie na kondycję skóry,
  • chroniący przed rozwojem nowotworów.

Sekrety czerwonej herbaty

Prozdrowotne działanie czerwonej herbaty, związane jest głównie z obecnością w niej:

  • polifenoli – ułatwiają one trawienie, a także regulują wydzielanie żółci i przyspieszają metabolizm energetyczny tłuszczów,
  • fluoru – wpływa pozytywnie na zęby,
  • cynku – poprawia wygląd skóry,
  • antyoksydantów – usuwają one z naszego organizmu wolne rodniki, odpowiedzialne między innymi za procesy starzenia się i nowotworzenia.

Jak przygotowywać czerwoną herbatę?

Napar z czerwonej herbaty, należy przygotowywać z wodą o temperaturze około 90 stopni Celsjusza. Czas parzenia wynosi około 3 minuty. Jedną porcję liści można zalewać kilkakrotnie.

Na co zwrócić uwagę?

Czerwoną herbatę należy pić około pół godziny po posiłku, ponieważ utrudnia ona wchłanianie żelaza z pokarmu. Tego rodzaju herbaty nie powinny pić również osoby z anemią, kobiety w ciąży, małe dzieci oraz wegetarianie i weganie (osoby narażone na niedokrwistość).

Czerwoną herbatę można pić 2-3 razy dziennie. Należy jednak pamiętać, że jej nadmierne spożycie może powodować szereg skutków ubocznych, takich jak: nudności, wymioty, problemy z zasypianiem czy osłabienie kości.