Co zrobić, gdy zjesz za dużo, jak sobie poradzić z uczuciem przejedzenia?

Czasami bywa tak, że zjemy za dużo. Najczęściej taka sytuacja ma miejsce na uroczystościach rodzinnych, np. weselach, urodzinach czy ważnych rocznicach. Są też przypadki, kiedy czujesz pełny żołądek, a twój posiłek nie był aż tak obfity. Co zrobić, aby odciążyć swój układ pokarmowy?

Zacznij od spaceru

Nic tak nie rozluźnia mięśni i nie pobudza do pracy jelit jak ruch. Wystarczy wybrać się na spacer lub lekki jogging, aby doznać ulgi. Aktywność fizyczna pobudza je do zwiększonego ruchu, dlatego usprawnia się trawienie. Po spacerze możesz wykonać delikatną serię ćwiczeń, masując brzuch i wciągając go. Kilka powtórzeń powinno wystarczyć, aby polepszyło się twoje samopoczucie.

Biegunka z przejedzenia – jak ją zatrzymać?

Często na skutek przejedzenia pojawia się biegunka. Sporo osób sięga od razu po skuteczne leki, takie jak enterol 250, węgiel leczniczy czy Stoperan. Niektórzy decydują się też na suplementację ziołami, np. borówką czernicą, kłączem pięciornika czy korą dębu. Filiżanka aromatycznej ziołowej herbatki przynosi często ulgę. Warto sięgnąć do zielnika także wtedy, gdy nie pojawia się biegunka, ale odczuwasz efekt przejedzenia. Wtedy powinien pomóc napar z dzikiej róży, rumianku, mięty lub werbeny.

Pozytywny skutek może przynieść szklanka wody z cytryną, która zmniejszy uczucie pełności i przy okazji oczyści organizm. Bardzo często stosowany jest również kleik z mielonego lnu, który dodatkowo złagodzi bóle żołądka.

Trzymaj się tych zasad, a będzie ci łatwiej unikać przeciążenia żołądka

Przede wszystkim wyznaczaj sobie stałe pory na posiłki i nie siadaj do stołu „na głodnego”. W te sposób ochronisz się przed jedzeniem ponad miarę i będziesz delektować się każdym kęsem. Oprócz tego pamiętaj o dodawaniu do przygotowywanych dań naturalnych składników, takich jak zioła. Wybierz np. majeranek, koper czy bazylię, które pobudzą układ trawienny i zminimalizują w ten sposób problemy żołądkowe. Pamiętaj też o kiszonkach, które są naturalnym źródłem probiotyków i dobrych bakterii bytujących w jelitach. Dzięki nim usprawnisz pracę układu trawiennego.

Podczas posiłku nie popijaj zimnymi napojami, aby nie doszło do skurczu jelit. Przygotuj sobie ziołową lub zwykłą herbatę, lekko ciepłą, aby rozgrzać żołądek. Nie jedz też dużych kęsów i zrezygnuj z posiłków spożywanych w pospiechu. Zbyt szybkie połykanie sprawia, że w jelitach gromadzi się zbyt duża ilość gazów, które powodują wzdęcia.

Na jedzenie zawsze wyznaczaj sobie odpowiedni czas. Najlepiej zasiadaj do stołu z bliskimi i ciesz się ze wspólnie spędzonego czasu.